Een eindeloze penalty reeks
In de startfase met een nieuwe opdrachtgever kom ik altijd uit op de vraag: ‘Wat wil je bereiken?’. Om vervolgens stil te staan bij wat de huidige situatie is en welke stappen er nodig zijn om bij dat uiteindelijke droomscenario uit te komen. Stel je voor: je wil een online academy opzetten en je daar 100% op kunnen richten. De huidige situatie is dat je zeker twee uur per dag kwijt bent aan het beantwoorden van vragen en klantmails. Je hebt het gevoel continu ‘aan’te moeten staan. Het kost teveel energie en levert te weinig op. Werk aan de winkel dus. Zo kan het niet langer.
Counteren
Bovenstaande intro geeft het al een beetje weg. Ik geloof in de kracht van doelen stellen. Doelen stellen levert meer focus en rust op. Je voelt je meer gemotiveerd om aan de slag te gaan want je weet precies waarom je het doet. Het behalen van doelen of subdoelen geeft voldoening. Het algemene gevoel van grip en regie neemt toe. Keuzevrijheid en mogelijkheden zijn voor mij twee belangrijke kernwaarden en ook precies wat het stellen van doelen voor mij doet.  Dus zeker in de start van een samenwerking is het helpend om goed te weten welke doelen je voor ogen hebt en dit duidelijk te communiceren.
Spelscenario’s
Als teamcoach maakte ik mij er altijd zeker van dat er voor alle teamleden jaardoelen gesteld werden. Zo neem je de ander serieus en het vergroot het werkplezier. Er is altijd een plan om op terug te komen en er is een basis van waaruit beslissingen genomen kunnen worden. Ook als dit minder leuke beslissingen zijn. Toen ik als therapeut in de kinderpsychiatrie werkte ging het soms om doelen zo klein als het dagelijks leren tanden poetsen. Met zeer intensieve begeleiding, in hele kleine stapjes, toewerken naar meer zelfstandigheid. Ik geef deze voorbeelden om aan te geven dat het voor mij inmiddels een tweede natuur is en ook dat er dus vele verschillende manieren zijn om doelen te stellen en te benaderen.
Technische bespreking
Hoe je doelen stelt begint naar mijn idee met jezelf afvragen waar je naar verlangt. Waar wil je uitkomen aan het einde van de lijn? En wat is daarvoor nodig? Begin eens met het opschrijven van wat er dan in je opkomt. Dat is een goed uitgangspunt. Wees wel reëel  in waar je nu staat. Dat is een belangrijke, kijk feitelijk naar wat je uitgangspositie is. Rome is ook zeker niet in een dag gebouwd. Er zijn verschillende methoden om doelen te stellen. Hou hier niet te star aan vast want dat stagneert het proces. Waarom wil je wat je wil? Geloof je dat het kan? Voel je de drive om ermee aan de slag te gaan? Dat zijn wat mij betreft vragen op basis waarvan je prima doelen kan stellen.
De aftrap
Doelen kan je stellen binnen verschillende termijnen.
1. Een droomdoel (een online academy opzetten voor duizenden deelnemers)
2. Een lange termijn doel (over zes maanden lanceer ik mijn eerste online programma),
3. Een korte termijn doel (over een maand heb ik een marketingcampagne opgezet om klanten te trekken)
4. Een onmiddellijk doel (ik ga vandaag beginnen met het bouwen van mijn website).
Je kan zo resultaatdoelen (ik wil de grootste online academy van Nederland) combineren met prestatiedoelen (ik wil iedere maand 100 nieuwe deelnemers) en procesdoelen (ik werk iedere week vier uur aan mijn website).
Het fluitsignaal
Wat ik je vooral mee wil geven is dat het stellen van doelen, de stippen aan de horizon, je enorm kan helpen in je vooruitgang en je plezier op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. Hou het licht en simpel. Geniet van de kleine stapjes en sta soms ook zeker even stil om van het uitzicht te genieten. En kom je er niet uit? Wat heb je dan nodig? Maak een doel van doelen stellen. En je kan altijd vrijblijvend contact met mij opnemen voor een duwtje in de rug. In een half uurtje kun je vaak de eerste stappen al zetten.
Lijkt mij een schot voor open doel toch?

Ik ben Annika van AnnikaVA. Ik ben reiziger, huismus, moeder, partner, Leidenaar, yogi, lezer en avonturier. Als virtual assitant werk ik samen met creatieve en spirituele ondernemers. Ik plan,  organiseer en administreer. Waarom moeilijk doen als het samen kan. 

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy verklaring en cookiestatement.

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.