Klaag maar raak
Zeker in de afgelopen periode hoor ik het zó vaak: ik mag niet klagen. Om het dan vervolgens toch te gaan doen. Er wordt eerst nog dapper opgesomd wat er allemaal goed gaat en zegeningen worden geteld. Maar die klacht komt onherroepelijk. Een andere showstopper in dit kader: het kan altijd erger. Ja dat klopt. En gras is groen. Dat het altijd erger kan voegt helemaal niks toe. En waarom zou dat betekenen dat er voor jou op dat moment niks te klagen valt. De realisatie dat het altijd erger kan is een waardevolle maar maakt niet dat jij niks mag zeggen over hoe het met je gaat. Dus ga er nou eens voor zitten en klaag maar lekker raak.
Klagen èn dragen
Maar hé, nu je toch energie gaat steken in het klagen. Zorg dan dat je er iets aan hebt. Maak het een signaal aan jezelf, een steppingstone. En doe er iets mee.
Ga functioneel klagen. Zie het als signaal wanneer je het jezelf hoort doen. En stel jezelf als eerst de vraag of je er iets aan kan doen. Ligt de aard van je klacht binnen je cirkel van invloed?
Daarvoor is het nodig om stil te staan bij waar je klacht voor staat. Terugkerend klagen over je drukke agenda of die klus die maar niet afkomt? Gaat het echt over die klus of agenda? Het kan ook een teken zijn dat je moe bent, dat het tijd is voor verandering of dat het zou kunnen helpen om er eens over te praten met een sparringspartner.
Wanneer je klacht buiten je cirkel van invloed ligt en je er niets aan kan doen vraag je dan als eerste af of je er ècht niets aan kan doen. Als je er echt niets aan kan doen bedenk dan hoe je ermee om wil gaan. Wat heb je nodig om om te gaan met dat wat niet lekker loopt. Neem daarbij mee dat wanneer je je klacht hardop uit blijft spreken dat de beleving ervan sterker wordt, je maakt het zwaarder. Daarnaast is het slecht voor je eigen humeur en voor dat van je omgeving. Dit is misschien het moment waarop je inderdaad niet mag klagen.
Kan je wel iets aan je klacht doen? Doe het dan! Wat heb je nodig, wat is een eerste kleine stap. Gebruik dit prachtige signaal en kom in beweging. Stop er energie in en stop er krachtige vooruitstrevende energie in. Jij hebt dit zelf in de hand.
Wil jij mijn klaagbaak zijn?
Zo, je bent er helemaal klaar voor. Je gaat klagen verheffen tot kunst. Maar in je eentje is daar weinig lol aan te beleven. Dus zorg bovenal voor een eigen klaagbaak. Zorg dat er iemand is die je bewust maakt van je klagen. En vraag hier ook daadwerkelijk iemand voor. Iemand die met je meedenkt over je klacht. Maar ook iemand die eerlijk is en zegt wanneer het tijd is om te kappen met dat geklaag en dat het tijd is om verder te gaan.
Never waste a good crisis
Dus de volgende keer dat iemand aan je vraagt hoe het gaat, veer jij enthousiast op. Pak je klachtenlijst erbij en take it away.
Never waste a good crisis!

Ik ben Annika van AnnikaVA. Ik ben reiziger, huismus, moeder, partner, Leidenaar, yogi, lezer en avonturier. Als virtual assitant werk ik samen met creatieve en spirituele ondernemers. Voor hen plan en organiseer ik met groot plezier. Waarom moeilijk doen als het samen kan?

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacy verklaring en cookiestatement.

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.